Αυτά γράφαμε πριν από 4 χρόνια για την «Κρήνη» της Γουμένισσας, όσο για οποιοδήποτε βιντεάκι κυκλοφορεί…για τα 100 χρόνια Κρήνης!!!
Πνευματικά δικαιώματα και Διαδίκτυο
Όταν επισκέπτεστε μια ιστοσελίδα, είναι τόσο εύκολο να κάνετε κλικ και να αποθηκεύσετε με ένα απλό πάτημα του ποντικιού μια εικόνα ή να δείτε τον κώδικα πηγής και να αντιγράψετε ένα μέρος του ή ολόκληρο, επειδή σας αρέσει ή επειδή θέλετε να φτιάξετε κάτι παρόμοιο. Η γενική (και λανθασμένη) ιδέα είναι ότι όλες οι πληροφορίες που βρίσκονται στο Διαδίκτυο μπορούν να αντιγραφούν χωρίς άδεια του δημιουργού ή/και συγγραφέα. Ορισμένοι πιστεύουν (λανθασμένα) ότι επειδή μπορούν να αποθηκευτούν στη μνήμη ενός υπολογιστή χιλιάδες ιστοσελίδες ή επειδή συγκεκριμένα προγράμματα πλοήγησης επιτρέπουν σε κάποιον να αποθηκεύσει αρχεία ή οτιδήποτε παρόμοιο, μπορούν να χρησιμοποιούν αυτό το υλικό με όποιο τρόπο θέλουν.
Αυτό δεν ισχύει!
Το υλικό που βρίσκει κανείς στο Διαδίκτυο μπορεί να αντιγραφεί ελεύθερα μόνο αν οι πληροφορίες που περιέχει
(α) έχουν δημιουργηθεί από το κράτος
(β) έχει λήξει η περίοδος προστασίας τους ή
(γ) ο ιδιοκτήτης τους έχει εγκαταλείψει τα δικαιώματά του.
Κατά συνέπεια, οι όροι «Διαδίκτυο» και «δημόσια χρήση» δεν είναι συνώνυμοι. Οποιοδήποτε έργο δημοσιεύεται στο Διαδίκτυο δεν τίθεται αυτόματα σε δημόσια χρήση, εκτός κι αν το εν λόγω υλικό συμβαδίζει με ένα ή περισσότερα από τα προαναφερθέντα χαρακτηριστικά.
30 Νοεμβρίου 2014
Ιδιαίτερα σημαντικό «φωτογραφικό υλικό» που δεν έχει ξαναδημοσιευτεί, ήρθε στα χέρια μας, την Κυριακή 23 Νοεμβρίου 2014, από τη Γαλλία, για την ιστορική «Κρήνη» της Γουμένισσας. Βρέθηκε η πρώτη φωτογραφία της «Κρήνης» που κοσμεί την πλατεία Θ. Ζελέγκου, στην καρδιά της Γουμένισσας. Η Γουμένισσα ήταν η περιοχή που τον Α΄Παγκόσμιο Πόλεμο έκαναν έδρα τους οι Γάλλοι, όπου ασχολήθηκαν και με ειρηνικά έργα. Ένα από αυτά είναι και το σύμβολο της Γουμένισσας που έχει πολύ-φωτογραφηθεί. Το στοιχείο που δεν γνωρίζαμε, ήταν «ποιος έχτισε«, το σύμβολο της Γουμένισσας την «Κρήνη». Αυτό μας αποκάλυψε ο κος Olivier JOUVENEAUX, εγγονός του αείμνηστου Alexandre JOUVENEAUX, που έχτισε την «Fontain of Gumendze». Είχε γεννηθεί στις 5 Δεκεμβρίου του 1890 και πέθανε στις 29 Αυγούστου το 1947, οικοδόμος στο επάγγελμα. Κατάγονταν από τη Lys Lez Lannoy της Βόρειας Γαλλίας. Κατά την ανάρρωση του στη Γουμένισσα μετά από τραυματισμό του αποφάσισε να χτίσει την «Fontain of Gumendze» όπως χαρακτηριστικά γράφει στο πίσω μέρος της φωτογραφίας που έστειλε στην οικογένεια του, από την Ελλάδα. όταν τελείωσε την Κρήνη. Μπροστά από το αρχικό υδραγωγείο που υπήρχε στην πλατεία, όταν τελείωσε την «Κρήνη» σκάλισε το όνομα του και το όνομα του γιατρού που τον θεράπευσε, ως ένδειξη ευγνωμοσύνης στο πίσω μέρος της και φωτογραφήθηκε μαζί με το γιατρό καθισμένος στην «Κρήνη».
Η αρχιτεκτονική της «Κρήνης» δείχνει μάστορα με μεράκι, ικανότητες και εμπειρία. Ο Alexandre JOUVENEAUX μελετούσε τη Μακεδονική αρχιτεκτονική της περιοχής και θαύμαζε τα μεγάλα αρχοντικά που υπήρχαν στην κωμόπολη της Γουμένισσας γι’ αυτό έχτισε και το μνημείο – σταθμός για να θυμίζει το πέρασμα των Γάλλων στρατιωτών από τη Γουμένισσα.
Ο αείμνηστος Alexandre JOUVENEAUX, θέλησε να φτιάξει κάτι που να έχει Μακεδονικά στοιχεία αλλά να είναι φτιαγμένο με την Γαλλική τεχνική την οποία κατείχε. Έτσι για την κατασκευή της Κρήνης χρησιμοποίησε κόκκινα τούβλα που ήταν βασικός τρόπος κατασκευής των κτιρίων στην πόλη που ζούσε την Lys Lez Lannoy της Βόρειας Γαλλίας και εξωτερικά έγινε διακόσμηση με ρόδακες της Μακεδονικής αρχιτεκτονικής.
Η Κρήνη, η πανέμορφη Κρήνη της Γουμένισσας που είναι και σήμα αναγνώρισης της, ολοκληρώθηκε το 1918. Ο Alexandre JOUVENEAUX και ο Γαλλικός στρατός επέστρεψαν στην πατρίδα τους. Η Κρήνη της Γουμένισσας με το γάργαρο νερό έμεινε εκεί για να θυμίζει στον επισκέπτη το πέρασμά τους. Στην Ελλάδα όμως τίποτε δεν μένει για πάντα ίδιο. Οι επόμενες γενιές, θέλοντας να εξωραΐσουν τη μορφή της Κρήνης, πέρασαν επίχρισμα τσιμέντου, «σβήνοντας» την αρχική της εικόνα.
Το όνομα του Alexandre JOUVENEAUX και του γιατρού του, αν δεν τα «έσβησε» το σφυρί του μάστορα που τη σοβάτισε είναι γραμμένα εκεί.
Η ανάγκη προστασίας του μνημείου υφίσταται ακόμη.
Σήμερα περιμένουμε τις αρχές του τόπου να αποκαταστήσουν το μνημείο, να του δώσουν την αρχική του μορφή και να γνωρίσουμε πιο καλά τον Alexandre Jouveneaux.
Ίσως πρέπει να δώσουμε το όνομά του και σε ένα δρόμο της πόλης μας. Του οφείλουμε άλλωστε πολλά.
Ας μη «ξεχάσουμε» άλλο την ιστορία μας.
Ο Alexandre JOUVENEAUX στην αριστερή φωτογραφία σε νεότερη ηλικία, ενώ στη δεξιά φωτογραφία με τη σύζυγο του και τα δυο από τα τρία τους παιδιά στον κήπο του σπιτιού τους.
Εξωραϊσμός της μορφής της Κρήνης, ΔΕΙΤΕ την αρχική της φωτογραφία